Rytenė Morkūnaitė prieš beveik dvejus metus atidarė moldaviško vyno parduotuvę Alytuje. Prisijungusi prie Inovacijų agentūros sukurtos bendradarbystės erdvės „Spiečius“ akceleravimo programos ji sėkmingai vysto verslą ir didžiuojasi, kad tam pasirinko savo gimtąjį miestą.
Kaip kilo idėja atidaryti moldaviško vyno vyninę? Kodėl pasirinkai eksportuoti ne prancuzišką ar itališką vyną?
Vynai iš Moldovos nėra dažnas reiškinys Lietuvoje, o ir kokybiškus gauti yra sudėtinga. Idėja kilo tuomet, kai mano tėvai išvyko į degustacinę kelionę Moldovoje. Jie yra vyno mėgėjai, o ši šalis – vyno kraštas. Iš pradžių mums kilo idėja atsigabenti vynų sau ir draugams, tačiau Moldova nėra ES šalis, todėl tai sudėtinga. Reikia turėti licencijas bei eksportuoti didelius kiekius, todėl nusprendėme atidaryti internetinę parduotuvę.
2020 m. norėjome dalyvauti „Vyno dienose“ Vilniuje, buvome išsinuomoję vietą, tačiau prasidėjo pandemija ir šį planą teko atšaukti. Sudalyvavome tik 2022 m., kai jau buvo panaikinti renginių ribojimai. Nors turėjome abejonių, ar dalyvauti po kelerių metų pertraukos, nusprendėme surizikuoti.
Patys negalėjome patikėti, bet mums sekėti itin gerai. Tai gana naujas produktas, nes juk itališko ar prancūziško vyno daug, o moldaviško ir dar kokybiško mažai. Žmonių susidomėjimas paskatino mus atidaryti fizinę parduotuvę, kurioje klientai galėtų ir padegustuoti norimą įsigyti prekę.
Rytene, o kodėl pasirinkai kurti verslą būtent Alytuje, o ne didmiestyje? Juk ten paklausa būtų didesnė.
Pati esu iš Alytaus rajono, nesinorėjo kažkur toli bėgti. Matau, kaip sparčiai auga ir plečiasi mūsų miestas. Čia vis dažniau sugrįžta jaunos šeimos. Kalbant apie pačią vyninę, tai man norėjosi įkurti vietą, kur žmonės galėtų ne tik apsipirkti, bet ir prisėsti, pasimėgauti taure vyno.
Kaip pasirenki vynus, kuriais prekiausi?
Kai tik įsikūrėme, pradėjome bendradarbiauti su mažomis vyninėmis. Mano tėvai vykdavo į Moldovą ir iš arčiau susipažindavo su mažais šeimų verslais, jų produkcija, į Lietuvą vežame tai, kas mums patiems patinka. Pavyzdžiui, 2022 m. rudenį, prieš pat atidarant fizinę parduotuvę, vykome ieškoti putojančio vyno. Taigi, vyksti į vynines, ragauji ir ieškai, ką naujo galėtum pasiūlyti savo klientams. Po beveik dvejų metų fizinės parduotuvės gyvavimo jau esame atsirinkę produktus, kurie ir patiems labai patinka. Žinoma, būna, kad ir vyndariai pasiūlo kažką naujo, o kadangi jau turime vieni kitų pasitikėjimą, tai pasipildome asortimentą pagal jų rekomendacijas.
Nesusiduri su požiūriu, kad moldoviški vynai nėra tokie kokybiški, kaip itališki ar prancūziški?
Kai tik atidarėme fizinę parduotuvę, gana dažnai teko su tuo susidurti. Vyravo stereotipas, jog šios šalies vynai vien tik saldūs ir prastos kokybės. Dabar pas mus atvykstantys klientai žino, kokios šalies produkciją ras, išbando naujoves ir, man regis, yra patenkinti.
Ar „Wood & Wine“ klientas yra išrankus?
Pradžioje atrodė, jog Alytaus klientas yra šiek tiek prisibijantis naujovių, tas, kuris linkęs rinktis pažįstamą ir saugų variantą. Vynai, kurie nėra įprasti mūsų rinkoje, kėlė įtarimą. Šiai klientų reakcijai stengėmės pasiruošti iš anksto ir sukūrėme erdvę, kurioje ne tik apsiperkama, bet ir vyksta degustacijos. Jos leidžia klientams geriau pažinti mūsų produktus. Malonu matyti vis sugrįžtančius jau pažįstamus veidus, turinčius savo mėgstamiausius skonius ar ieškančius naujovių. Su laiku klientas darosi vis išrankesnis, prašo rekomendacijų, domisi naujienomis.
Kas buvo sudėtingiausia tau, kaip jaunam žmogui, kuriant verslą?
Pačioje pradžioje buvo daug nežinomybės, prireikė daug skambučių į įvairias įstaigas, daug dokumentacijos. Tuo metu nežinojau, kokių leidimų ir licencijų reikės, su kokiomis įstaigomis reikia sudaryti sutartis. Lig šiol niekada nieko panašaus nedariau, tai teko visko mokytis per praktiką, skambinti ir klausti, kai kurias formas teko ir po kelis kartus pildyti, kol jos buvo priimtos. Vėliau draugai atsidarinėjo verslus, tai smagu, kad galėjau juos pakonsultuoti, kad viskas vyktų lengviau.
Taip pat dalyvavai bendradarbystės centro „Spiečius“ akceleravimo programoje. Papasakok plačiau, kas tai per programa. Kuo ši programa tau padėjo? Kokius įgūdžius išugdė?
Tuo metu jau turėjau savo verslą, o programa ir yra skirta būtent tokiems asmenims. Šioje programoje vyksta intensyvios paskaitos apie verslo plėtrą, kurių metu gauname užduotis ir jas atliekame su turimais savo verslais. Gauname žinių apie efektyvią rinkodarą, komunikacijos pagrindus, efektyvius pardavimus ir finansinį planavimą versle. Būdamas šiame bendruomenės centre gali į savo verslą pažiūrėti iš kitos pusės, nes, kai dirbi, apie kai kuriuos dalykus net nesusimąstai.
O kaip sužinojai apie „Spiečių“?
Apie jį sužinojau praėjusią vasarą, kai vyko „Spiečiaus“ atidarymas naujose patalpose. Ten vyko bendradarbystės centro pristatymas, vėliau susisiekiau su projektų vadove Iveta Dimšiene ir ji papasakojo plačiau apie centro veiklas. Susidomėjau ir pagalvojau, kad būtų įdomu aplink save burti verslių žmonių ratą, todėl prisijungiau.
Pafantazuokime: kaip įsivaizduoji savo verslą po dešimties metų?
Iš tikrųjų labai sudėtinga matyti kažkokią viziją, tačiau labai norisi plėstis. Nežinau, ar norėčiau antros vyninės, bet galbūt norėčiau kitų patalpų, kur būtų daugiau privačios erdvės.
Norite tapti Alytaus „Spiečiaus“ nariu?
Susisiekite su projektų vadove Iveta Dimšiene.
tel. nr. +370 658 75 610 arba el. p. i.dimsiene@inovacijuagentura.lt
Arba užpildykite narystės anketą: https://spiecius.inovacijuagentura.lt/narystes-anketa/
Daugiau informacijos: https://spiecius.inovacijuagentura.lt/
Bendradarbystės centrai „Spiečius“ – tai Inovacijų agentūros sukurtos aktyvaus verslo erdvės, pritaikytos smulkiesiems ir vidutiniams verslininkams, kurios teikia nemokamas paslaugas siekiant auginti ir plėsti savo verslus, stiprinti verslumo kompetencijas, bendradarbiauti tarpusavyje ir taip rasti naujus verslo partnerius.