Saugios mokyklos – tokia yra Alytaus rajono savivaldybės ambicija. Ko reikia jai įgyvendinti, Alytaus rajono savivaldybės merė Rasa Vitkauskienė, mokyklų atstovai konsultavosi su prevencinės veiklos konsultantu, lektoriumi Dariumi Joneikiu.
„Mes matome prasmę dalyvauti programoje „Saugi mokykla“. Mums aktualu, kad būtų saugi kiekviena rajono mokykla, kiekvienas vaikas, tėvai ir mokytojai. Daug apie tai kalbamės su mokyklų bendruomenėmis, tačiau labai trūksta žinių ir supratimo, kaip atpažinti, ko imtis, siekiant efektyviai kovoti su elektroninių cigarečių garinimu ar lengvų psichoaktyvių medžiagų vartojimu, galinčiu sukelti negrįžtamų pasekmių mokiniams. Todėl pasikvietėme Jus į pagalbą“, – pristatydama į savivaldybę pakviestą lektorių kalbėjo Alytaus rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja Giedrė Volungevičienė.
Lektorius D. Joneikis konstatuoja, kad vis jaunesni moksleiviai garina elektronines cigaretes ar lengvas psichoaktyvias medžiagas. Mokyklose vis daugiau yra nelegalaus platinimo atvejų. Šią problemą bandoma spręsti vienokiomis ar kitokiomis priemonėmis, tačiau, pasak lektoriaus, reikalinga kompleksinė priemonių visuma, kurioje aktyviai veiktų ne tik policija, bet ir mokyklos administracija, savivaldybė, tėvai ir net patys mokiniai.
D. Joneikis akcentavo, kaip svarbu pasitelkti ir mokyklą prižiūrintį personalą, kad gebėtų identifikuoti paslėptas žodines koduotes, galinčias padėti aptikti ir išardyti psichoaktyvių medžiagų vartojimo ir platinimo grandines.
Jis akcentavo, kad mokyklos taip pat neturėtų slėpti tokių atvejų, nes kuo daugiau slepiama, tuo labiau problema aštrėja.
Lektorius pristatė „Saugi mokykla“ programą, kurios esmė – suburti tėvų, mokyklos, savivaldos ir seniūnijų bendruomenę, padedančią efektyviai įgyvendinti kompleksines priemones.
Savivaldybės, mokyklų atstovai turėjo galimybę realiai pamatyti, kokias priemones naudoja mokiniai, sužinoti apie plačiai paplitusias medžiagas, kaip identifikuoti, kokios buvo panaudotos, kokie fiziniai ir elgesio požymiai gali byloti apie problemą, kokios yra patikros priemonės, kaip veikti prevenciškai.
Pasak D. Joneikio – veiksmingiausia ir esminė prevencinė priemonė – ugdyti vaikų kritinį mąstymą, kad jie taptų atsparūs šiai visame pasaulyje plintančiai problemai ir kad galėtų apsaugoti patys save. Ne mažiau svarbu suformuoti suvokimą, kad už tai, ką daro, teks prisiimti atsakomybę ir kokios pasekmės laukia. Apie tai kalbėti svarbu jau su pradinių klasių mokiniais.
Lektorius pabrėžė, kad pirmiausia reikėtų pradėti nuo esamos situacijos mokyklose išsiaiškinimo – tiek atsakingi asmenys mokyklose, tiek tėvai namuose gali atlikti testus, aptinkančius narkotines medžiagas ant daiktų, rankų paviršių. Pristatytos ir kitos testavimo priemonės – seilių, plaukų, prakaito, šlapimo testai.
D. Joneikio tikinimu, išaiškinti narkotinių medžiagų platinimo atvejus ypač sudėtinga, mat atsiskaitymas už jas vyksta kriptovaliutomis.
Su mokyklų atstovais buvo aptartos galimos prevencinės priemonės, paliesti teisinės bazės klausimai. Taip pat jie buvo supažindinti su Norvegų metodika, kaip galima nustatyti asmenį apsvaigusi nuo psichotropinių medžiagų pagal fizinius požymius.