Užsienyje atsisako savitarnos kasų: prekybos tinklai atsakė, ko tikėtis Lietuvoje

Dalis pirkėjų Lietuvoje, taip pat ir pasaulyje, nėra patenkinti savitarnos kasomis. Juos pykdo tai, kad turi apsitarnauti save, ir ilgisi „žmogiško“ kontakto su darbuotojais. Dėl šios ir kitų priežasčių dalis prekybos tinklų užsienyje savitarnos atsisako, tačiau kokia situacija Lietuvoje?

Mūsų prekybininkai kartoja, kad vis daugiau lietuvių naudojasi savitarnos kasomis, kai kur – net 70 proc. visų pirkėjų. Tad savitarnos kasų daugelyje prekybos tinklų jau yra tiek pat, kiek ir įprastų, o kai kur netgi daugiau. Kai kurie specialistai skaičiuoja, kad savitarnos kasa, pakeičianti darbuotojus prie reguliarių kasų, bent jau užsienyje atsiperka per mažiau nei metus. Vis tik parduotuvių atstovai tikina, kad savitarna leidžia ne sutaupyti, o darbuotojams atlikti kitus darbus.

Prekybos tinklai neslėpė, kad ateity įprastų kasų skaičių ir toliau planuojama mažinti, o savitarną – plėsti ir tobulinti.

Vis daugiau parduotuvių atsisako įdiegtų naujovių Anglijoje veikiantis prekybos tinklas „Booths“ pranešė, kad iš visų 28 tinklo parduotuvių 26-iose panaikins savitarnos kasas, anksčiau remdamasis BBC rašė portalas tv3.lt. Įmonė nurodė, kad taip reaguoja į klientų atsiliepimus: „Tikime, kad kolegos, aptarnaujantys klientus, užtikrina geresnę klientų patirtį, todėl priėmėme sprendimą daugumoje mūsų parduotuvių atsisakyti savitarnos kasų.“ „Turime nemažai birių produktų – vaisių, daržovių ir kepinių – ir, kai tik prieinate prie savitarnos kasos, turite juos vizualiai patikrinti, o kai kurie klientai nežino, pavyzdžiui, kad vienas obuolys skiriasi nuo kito. <…> Mėgstame bendrauti su žmonėmis ir tikrai didžiuojamės, kad pereiname prie to, kad mūsų klientus aptarnautų žmonės, taigi vietoj dirbtinio intelekto siekiame tikro intelekto“, – kalbėjo N. Murray. Savitarnos kasų strategijas pakeitė ir Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) prekybos tinklai, tokie kaip „Walmart“, „Costco“, „Wegmans“ ir kiti, rašoma CNN. Jie suskaičiavo, kad dėl pirkėjų klaidų ir vagysčių savitarnos kasose didėja prekybos tinklų nuostoliai.

Kai kur savitarnos kasos jau dominuoja „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė įvardijo, kad prekybos tinklas šiuo metu turi 1100 veikiančių savitarnos kasų, kurios sudaro apie pusę visame tinkle esančių kasų.

Prekybos tinklas „Iki“ šiuo metu turi daugiau nei 800 savitarnos kasų. Anot jo komunikacijos vadovės Vaidos Budrienės, planuojama, kad šiemet jų skaičius pasieks 940: „Galima teigti, kad prekybos tinkle „Iki“ kas antra kasa yra savitarnos kasa.“ „Rimi“ prekybos tinkle yra 375 savitarnos kasos. Tinklo ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė nurodė, kad jų yra mažiau nei įprastų kasų. „Stebėdami ir reaguodami į rinkos tendencijas, kasmet plečiame savitarnos kasų skaičių. Jos ne tik būna iškart įdiegtos naujai atidaromose parduotuvėse, bet ir didinamas jų skaičius jau egzistuojančiose, kur atsisakoma reguliarių kasų“, – komentavo atstovė. „Norfa“ parduotuvėse, jų atstovo spaudai Dariaus Ryliškio teigimu, veikia 580 savitarnos kasų, kas yra šiek tiek mažiau nei pusė visų kasų. Jis pridūrė, kad beveik visose naujai atidaromose „Norfos“ parduotuvėse savitarnos kasos dominuoja. Paklausus, kaip vertina užsienio parduotuvių sprendimą mažinti ar net naikinti savitarnos kasas, „Iki“ atstovė atsakė, kad neutraliai: „Kiekvienas tinklas pasirenka savo inovacijų strategiją ir turi skirtingus klientus. Mūsų klientai, kiek esame darę tyrimų ir apklausų, savitarnos kasas vertina.“ „Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė nurodė, kad Lietuvos pirkėjai savitarnos kasomis naudojasi ir jų skaičius auga: „Tad mūsų šalies pirkėjams tokio tipo kasos, atsižvelgiant į jų apsipirkimo įpročius, yra aktualios.“

Savitarnos kasa atsiperka greičiau, nei per metus? Lietuvoje veikiantys prekybos tinklai neatsakė, kiek jiems kainuoja savitarnos kasų aparatai. Tačiau jei tikėsime patikimu laikomu JAV leidiniu „The Atlantic“, keturių savitarnos aparatų įranga vidutiniškai kainuoja apie 125 tūkst. JAV dolerių (apie 114 tūkst. eurų), tad viena kasa – 28,6 tūkst. eurų.

Vadinasi, jei parduotuvė dirba, pavyzdžiui, nuo 8 iki 22 val., įprastai kasai reikia 2,5 darbuotojo. Jei jo atlyginimas yra, tarkime, 1,3 tūkst. eurų, tai įprastai kasai reikalingo 2,5 darbuotojo išlaikymui per metus reikia mažiausiai 39 tūkst. eurų. Tad 28,6 tūkst. eurų kainuojanti savitarnos kasa tokiu atveju preliminariai atsipirktų per trumpiau nei metus. Vis tik „Iki“ atstovė tikino, kad savitarnos kasos leidžia ne sutaupyti, o perkelti resursus kitur. V. Budrienės aiškinimu, maždaug prie 4–8 savitarnos kasų dirba vienas žmogus, tad kiti resursai yra nukreipiami atlikti kitas užduotis. Aptarnavimas kasoje yra tik maža dalis viso veiklos proceso, vykstančio parduotuvėje. Didžiausi žmogiškieji pajėgumai parduotuvėse yra nukreipti į prekių priėmimą, paskirstymą, sudėjimą į lentynas ir jų nuolatinį papildymą, galiojimo laikų peržiūrą, vaisių ir daržovių perrinkimą, įvairių pasiūlymų išskyrimą, išstatymus, kainodaros sužiūrėjimą, tvarkos palaikymą ir pan. Tam reikia žmonių. Todėl, jeigu atsilaisvina resursas dėl savitarnos kasos, darbuotojai nukreipiami būtent kitoms minėtoms prekybinėms funkcijoms atlikti. Tad jos atsipirkimas yra matuojamas būtent tokiu aspektu“, – dėstė pašnekovė. Prekybos tinklai plačiau neatsakė, kiek „etatų“ ir pinigų sutaupoma turint savitarnos kasas ir per kiek laiko jos atsiperka.

Pirkėjai mėgsta savitarną, tad jos atsisakyti nežada „Maxima“ atstovė nurodė, kad atsiskaitymą savitarnoje renkasi kas antras pirkėjas ir tas skaičius vis didėja. I. Trakimaitės-Šeškuvienės teigimu, vien per rugsėjį už prekes bent kartą savarankiškai atsiskaitė arti 70 proc. visų prekybos tinklo pirkėjų. „Matydami, kad vis daugiau pirkėjų taupo laiką ir vertina galimybę už prekes atsiskaityti savarankiškai, jų patogumui toliau plėsime savitarnos kasų skaičių parduotuvėse. Dėl to planų jų atsisakyti neturime.

Būdami didžiausiu prekybos tinklu Lietuvoje, kuriame kasdien apsilanko kone pusę milijono pirkėjų, norime palikti jiems galimybę rinktis, kurioje kasoje – savitarnos ar reguliarioje – jie nori apsipirkti“, – komentavo atstovė. Kad atsiskaitymas savitarnos kasose auga pastebi ir V. Budrienė. Anot jos, „Iki“ parduotuvėse 60 proc. pirkėjų atsiskaito būtent jose. „Beje, amžiaus grupė yra labai įvairi – nuo jaunų žmonių iki senjorų. Mūsų stebėjimų duomenimis, klientai pabandę tai padaryti, į paprastas kasas beveik nebesugrįžta“, – kalbėjo pašnekovė. Paklausta, ar negalvoja apie savitarnos kasų mažinimą ar atsisakymą, V. Budrienė atsakė, kad tokių planų nėra: „Kaip tik stengiamės kuo labiau atnešti inovacijas į mažmeninę rinką.“ „Lidl“ atstovė išskyrė, kad yra dvi kategorijos pirkėjų ir jos pasiskirsčiusios beveik po lygiai – tie, kurie apsiperka įprastose kasose, ir tie, kurie renkasi savitarną. „Rimi“ atstovė taip pat tvirtino, kad pirkėjai išties pamėgo savitarnos kasas: „Nesulaukiame pirkėjų nusiskundimų, atvirkščiai, klientai pamėgo šį apsipirkimo būdą. Be to,  stengiamės pasiūlyti kuo įvairesnius atsiskaitymo būdus, jog klientai savo nuožiūra galėtų rinktis jiems patogiausią būdą.“

Planuose – toliau plėsti ir tobulinti savitarną „Maxima“ atstovė atskleidė, kad visame prekybos tinkle jau pradėtos diegti naujos kartos savitarnos kasos. „Inovatyvių sprendimų dėka norime užtikrinti kuo tikslesnį svėrimo ir pakavimo zonų veikimą – dėl sumažėjusių sveriamų produktų svorio neatitikimų reikės tik simbolinio parduotuvės darbuotojų įsitraukimo, pirkėjai dar daugiau veiksmų galės atlikti savarankiškai be trikdžių“, – aiškino I. Trakimaitė-Šeškuvienė.

Pasak jos, „Maxima“ pirkėjai yra imlūs naujovėms ir jas greit įsisavina, tad tikima, kad ir naujos kartos savitarnos kasos, kurias palaipsniui bus įdiegtos visame tinkle, taip pat netruks bus įvertintos. „Iki“ atstovė nurodė, kad prekybos tinklas šiuo metu yra užsibrėžęs tikslą kaip įmanoma labiau gerinti savitarnos kasų apsipirkimo patirtį. Todėl, anot V. Budrienės, tobulinamos ne tik jų sistemos, bet ir investuojama į tai, kad darbuotojas, dirbantis prie savitarnos kasų, kuo operatyviau aptarnautų klientus, padėtų jiems atsiskaityti ir kad apsipirkimas šiose kasose būtų kuo įmanoma sklandesnis. „Rimi“ ketina ir toliau mažinti reguliarių kasų skaičių, nes, anot atstovės, žmonės vis dažniau renkasi savitarnos kasas, o procentiškai kiekvienais metais šis skaičius didėja.  Savitarnos kasas visose parduotuvėse turi tinklas „Lidl“. Pasak L. Skersytės, naujai atidaromose parduotuvėse jos yra diegiamos iškart – tą daryti planuojama ir ateityje.

Vienas komentaras apie “Užsienyje atsisako savitarnos kasų: prekybos tinklai atsakė, ko tikėtis Lietuvoje

  1. Gryni vėjai. Rašau tik tam kad nepasimautumėte ant tokių ,,išsamių” žurnalistinio darbo perlų. Prekybos tinklas ”The Booths” Anglijos šalyje (su 56 milijonais gyventojų) yra vienas mažiausių – tik 26 parduotuvės ir tik šiaurinėse vietovėse. Tokie skaičiai reiškia tik simbolinę įtaką, o ne realią. Beje, nepaminėta kad tai brangus tinklas, su aukštos kokybės tačiau stipriai brangesnėmis kainomis. Taipogi jie parduoda daugiau sveriamų, birių produktų todėl savitarna savaime nėra patogi tokioms prekėms. Tuo tarpu prekybos centrai kurie sudaro absoliučią daugumą Anglijos ekonomikoje tikrai neplanuoja atsisakyti savitarnos kasų. Problemų su jomis yra, tačiau jas galima išspręsti (užtikrinant kad šalia būtų pakankamai personalo galinčio greičiau padėti apssiprekinti, taipogi suteikiant nuolaidų tiems, kas prekinasi tokiose kasose). Lietuvoje matau kad žmogiškasis aptarnavimo lygis yra žemesnis, ypač jei tą darbą dirba vyresnio amžiaus post-sovietinės kultūros žmonės.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *