Administracijos direktorė Ona Balevičiūtė: „Nė vienas mitas apie valstybės tarnybą neatitinka tikrovės“

Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktorė Ona Balevičiūtė. Alytaus miesto savivaldybės nuotr.

Šios Alytaus miesto valdžios kadencijos metu savivaldybė pateko į krizių sūkurį – rezonansu tapęs padangų gaisras, netikėtai užklupusi pandemija, nelegalių migrantų srautas, o dabar – ir karo pabėgėliai iš Ukrainos. Visa tai ne vieną valstybės tarnautoją išmokė krizinių situacijų valdymo. Ne veltui Alytaus miesto savivaldybė šiemet buvo apdovanota „Auksine krivūle“ už sprendimus valdant krizines situacijas. Pokalbis ne tik apie jas, bet ir apie savivaldą bei savivaldybę – su Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktore Ona Balevičiūte.

Savivaldybei buvo iššūkių metai. COVID‘as, nelegalūs migrantai, pabėgėliai iš Ukrainos. Savivaldybės darbuotojai – kiek jų kompetencija ir profesionalumas lėmė ne tik šiose situacijose bet ir lemia kasdien sprendžiant įvairius klausimus?

Iššūkių buvo išties labai daug, bet su jais susitvarkėme nepažeisdami žmogaus teisių. Džiaugiuosi, kad savivaldybėje dirba labai daug puikių specialistų, savo srities žinovų, profesionalų, turinčių daugiametę patirtį ir puikiai tvarkosi savo srityje.

Mums teko suvaldyti ne vieną krizinę situaciją, kurioms nebuvo jokių tam parengtų reglamentų. Teko problemas spręsti priimant sprendimus nedelsiant, valstybės ir vyriausybės institucijoms dar tik rengiantis jas reglamentuoti.

Prisimenu, kai prasidėjo nelegalių migrantų krizė, mane pažadino savaitgalio rytą ir pranešė, kad reikia skubiai padėti septynioms dešimtims sušalusių, išalkusių ir pavargusių migrantų. Juos reikėjo apgyvendinti, organizuoti maitinimą, suteikti visas higienai būtinas paslaugas. Vakare visa tai jau buvo padaryta. Dar reikėjo skubiai įvertinti ir turimus finansinius, ir kitokius resursus, išsiaiškinti, kaip, kada ir kokios išlaidos bus kompensuotos ar įtikinti, kad jas būtina kompensuoti.

Buvome pirmieji, kurie atidarėme ukrainiečių registracijos centrą. Jis vienintelis Lietuvoje veikia ir šiandien. Į jį šiuo metu kiekvieną dieną atvyksta po kelias dešimtis pabėgėlių. Tikėtina, kad, intensyvėjant apšaudymams Ukrainoje, jų srautai gali dar labiau padidėti. Iš viso nuo krizės pradžios centras jau priėmė daugiau kaip 10 tūkst. ukrainiečių.

Kiek Alytaus miesto savivaldybėje dirba žmonių? Kaip Jūsų vadovavimo laikotarpiu keitėsi jų kiekis?

Jau labai seniai buvo patvirtintas maksimalus savivaldybėje dirbančių asmenų skaičius – 180 darbuotojų ir jis nesikeitė ilgus metus.

Turto ir verslo skyrių padalijus į du atskirus skyrius, šiemet šis skaičius padidėjo dviem darbuotojais – į Verslo skyrių perėjo dirbti du anksčiau Turto ir verslo skyriuje dirbę darbuotojai ir dar du buvo priimti nauji.

Galima sakyti, kad iš esmės darbuotojų skaičius nekinta. Alytaus miesto savivaldybė – viena iš penkių savivaldybių šalyje, kuri neturi seniūnijų, tad savivaldybei tenka atlikti tas funkcijas, kurios atliekamos seniūnijose. Todėl ir darbuotojų skaičius, mano įsitikinimu, yra optimalus. Tiesa, savivaldybėje yra seniūnaitijos ir seniūnaičiai, veikiantys visuomeniniais pagrindais. Labai džiaugiamės jų aktyvumu, jie mums padeda išgirsti gyventojų nuomonę, jų poreikius.

Noriu pabrėžti, kad atliekamų funkcijų skaičius nuolat auga, jas savivaldybėms perduoda ministerijos ar kitos valstybės institucijos. Viešųjų paslaugų spektras gyventojams taip pat plečiasi.

Kaip tik šiemet pertvarkomi viešieji pirkimai, norima juos nuo kitų metų pradžios centralizuoti. Prekės ir paslaugos savivaldybei pavaldžiose įstaigose, kurių vertė yra didesnė nei 15 tūkst. eurų, turės būti perkami centralizuotai – arba per Centrinę perkančiąją organizaciją (CPO), arba savivaldybė turi įsteigti savo CPO. Šis klausimas buvo apsvarstytas ir Alytaus miesto taryboje, ji pritarė, kad Viešųjų pirkimų skyrius turėtų tapti CPO. Šioms funkcijoms užtikrinti ekspertai mums siūlo šiame skyriuje darbuotojų skaičių padidinti dar dviem darbuotojais.

Jeigu neatrasime vidinių resursų, Alytaus miesto tarybai teiksime pasiūlymą didinti pareigybių skaičių.

Kiek ir kokių paslaugų gyventojams teikia Alytaus miesto savivaldybės administracija? Kurios jų populiariausios?

Iš viso teikiame 156 pavadinimų paslaugas. Kasmet per metus jų suteikiame apie 42-45 tūkstančius. Tai yra labai daug. Per metus savivaldybė gauna apie 30 tūkst. įvairių raštų ir dokumentų. Dar apie 15 tūkst. jų savivaldybė išsiunčia įvairioms institucijoms. Tai didžiulis dokumentų kiekis, kuris turi būti tinkamai apdorotas. Visiems raštams nagrinėti, teikti atsakymus, priimti sprendimus yra numatyti atitinkami terminai.

Savivaldybė per metus pasirašo apie 2,5 tūkst. įvairių sutarčių. Darbo krūvis ne tik Vidaus administravimo skyriuje, bet ir kituose skyriuose yra išties didžiulis.

Na, o daugiausiai paslaugų teikia Socialinės paramos skyrius. Ir ne tik šiomis dienomis, kai jis tiesiog apgultas gyventojų, kurie kreipiasi dėl kompensacijų šildymui, kasdien būna virš 200 interesantų. Paskelbus, kad dėl kompensacijų už šildymą gali kreiptis ir vidutines pajamas gaunantys gyventojai, turbūt dėl jų kreipsis kas antras miesto gyventojas, tad darbo krūviai specialistams išaugs keletą kartų. Nereikia pamiršti ir to, kad gyventojai taip pat kreipiasi ir dėl socialinių pašalpų skyrimo, kitų lengvatų.

Antras daugiausiai paslaugų alytiškiams teikiantis skyrius – Civilinės metrikacijos skyrius.

Savivaldybėje didžioji dalis darbuotojų – moterys. Kiek procentų sudaro vyrai ir kodėl, Jūsų manymu, darbas savivaldybėje vyrų pritraukia mažiau?

Šiuo metu savivaldybėje dirba 140 moterų ir 40 vyrų. Tokia situacija susiklostė natūraliai. Darbas savivaldybėje reikalauja daug kruopštumo, atidumo, atsakingumo, todėl pagal savo būdo savybes šį darbą dažniau renkasi moterys.

Alytaus miesto savivaldybės nuotr.

Koks savivaldybės darbuotojų amžiaus vidurkis? Ar jauni žmonės noriai renkasi darbą savivaldoje? Kodėl?

Šiuo metu Alytaus miesto savivaldybės administracijoje dirbančių valstybės tarnautojų amžiaus vidurkis yra 49-eri metai. Manau, kad jis optimalus. Sulaukiame ir jaunų žmonių, jie puikiai pritampa prie kolektyvo. 37 darbuotojai yra iki 40 metų, turime ir dar 30 metų nepasiekusių.

Šiuo metu daug diskusijų ir kontraversiškų vertinimų iššaukia planuojama valstybės tarnybos reforma. Ar išties valstybės tarnautojai, Jūsų manymu, yra ta dirbančiųjų grupė, kuriai labiausiai reikia kelti darbo užmokestį, ypač įstaigų vadovams?

Taip, išties jį reikia kelti, leisti žmonėms užsidirbti, kad jie galėtų pragyventi ir neieškotų dar ir papildomo darbo, kuris atima ir paskutines jėgas. Juk žmogui reikia ir pailsėti, o kai poilsio trūksta, krenta ir darbo našumas.

Pastaruoju metu kylant infliacijai, indeksuojamos pensijos, įvairios išmokos, o atlyginimai valstybės tarnyboje indeksuoti nebuvo. Jei norime, kad valdžia gerai ir tinkamai atliktų savo funkcijas, ji negali būti pigi.

Visuomenėje įsigalėjęs stereotipas, kad valdžios kabinetuose sėdintieji dirba tik nuo 8 iki 17 val., kad darbo metu kavos gėrimas turi reikšmės geresniam ir greitesniam paslaugų teikimui gyventojams ir kad gražūs kostiumėliai ir kostiumai bei aukštakulniai bateliai yra išskirtinė valdininkų vizitinė kortelė. Ką apie tai manote?

Tokia nuomonė yra labai neteisinga. Nė vienas mitas apie valstybės tarnybą neatitinka tikrovės. Aš ir mano kolegos dažnai dirbame viršvalandžius. Štai ir Socialinės paramos skyriaus darbuotojai šiuo metu dirba padidintu krūviu, žmones priiminėja ir po darbo valandų, tvarko dokumentus.

Valstybės tarnyba yra išskirtinė, nes čia turi dirbti žmonės, kuriems keliamai dideli kompetencijos, moralės ir etikos normų reikalavimai. Jie savo darbą turi gerbti ir atitinkama dalykine apranga. Pertaukėlės darbo metu yra būtinos, o atsigerti kavos nėra joks nusižengimas. Tai daroma visose darbovietėse, visoje Europoje. Tai padeda žmogui pažvalėti.

Norintys įsidarbinti savivaldybėje, dažnai net netiki savo galimybėmis, jeigu neturi čia dirbančio užnugario, esą vis tiek „šiltos vietelės“ visuomet paliekamos saviems. Ar yra kokių nors saugiklių, užtikrinančių skaidrumą savivaldybėje?

Saugikliai yra, valstybės tarnautojai priimami konkurso būdu – jie turi dalyvauti Valstybės tarnybos departamento organizuojamame konkurse. Iš savivaldybės konkurso komisijoje dalyvauja tik vienas žmogus, o kiti komisijos nariai – Valstybės departamento atrinkti kvalifikuoti ekspertai ir pareigūnai, kurie atrenka geriausius. Yra daugybė pavyzdžių, kad po tų konkursų mūsų savivaldybėje dirba žmonės, kurie gyvena net kituose rajonuose ir važinėja į darbą.

Tokių vietų, kur žmogus galėtų sėdėti darbe ir nieko nedirbti, nėra. Kiekviena darbo vieta savivaldybėje reikalauja didelės atsakomybės ir daugybės kompetencijų.

Alytaus mieste per du dešimtmečius gyventojų skaičius gerokai mažėjo. Yra manančiųjų, kad besitraukiant gyventojų skaičiui, atitinkamai turėtų trauktis ir savivaldos aparatas, taip pat, kad net sumažinus savivaldybėje dirbančiųjų perpus, efektyvumas nė kiek nesumažėtų, tiesiog vienam žmogui tektų daugiau ir efektyviau padirbėti. Ar pritartumėte šioms mintims?

Pastaruosius keletą metų gyventojų Alytaus mieste daugėja ir tuo labai džiaugiamės. Savivaldybė išlieka toje pačioje kategorijoje, liks ir tas pats gyventojų renkamų tarybos narių skaičius. Pasikartosiu, kad savivaldybėje nesant seniūnijų ir nuolat augant funkcijų ir teikiamų paslaugų skaičiui, dar labiau mažinti specialistų tikrai nėra galimybių.

Kokių pokyčių, Jūsų manymu, reikėtų savivaldai, kad joje būtų užtikrinamas skaidrumas, neliktų vietos korupcijai ir kad augtų gyventojų pasitikėjimas šia institucija?

Kiekvienam savivaldybės darbuotojui reikia dirbti labai sąžiningai ir kvalifikuotai atlikti savo pareigas. Visada sakau, kad gyventojui viską reikia suprantamai paaiškinti, tada atsiranda ir pasitikėjimas.

Panašūs įrašai:

2 komentarai apie “Administracijos direktorė Ona Balevičiūtė: „Nė vienas mitas apie valstybės tarnybą neatitinka tikrovės“

  1. Per savivaldą silpniausia dalis- taryba žemesnių intelektų nei valdininkų. Kur esmėj nuo tarybos stagnatoriškumo prieš pusantrų metų net savivaldybės valdininkai gynės oficialiai viešintu kolektyviniu pareiškimu dėl mobingo iš tarybos atskirų veikėjų. Bet taryba pabūgo viešai svarstyt šį valdininkų pareiškimą, kur valdininkai buvo pasiruošę akis į akį taryboj atvirai aiškintis. Vienok valdininkų dėka ir laikos savivalda. Nes iš tarybos kompetencijos jokių rimtų siūlymų dėl strategijų, apart nuo kadencijos pradžios daug interpeliacijų iki mirčių, atskiri tarybos nariai negebėdami rimčiau tarybai teikt siūlymų blusinėja kas ką daro per savivaldą ir velia per skundinėjimus į teisėsaugą. Pratylima apie rimtas priežastis, kodėl miesto labui rimtai neįveiklinti pramonės parkas nesugebant pritraukt strateginio investuotojo, dėl aerodromo 100 ha tradiciškai atskiriems interesams apskundus per teismus jau praleista daug laiko efektyviai per tarybą sprest.

  2. Įdomu dėl gyventojų daugėjimo. Šiaip per miestą gilėjanti stagnacija ir nesijaučia gyventojų ir gyvybingumo didėjimo. Virsta pensininkų miestu.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.